Címlap

RSS

térképek

elemzés

visszatekintés

forró pontok

hírkommentár

háttér

portré

Hírlevél

Impresszum

Alaszkagút építésébe vágnak

Elemzés

2011. 08. 29. 08:26 gazdasag

Egy a Csalagúthoz hasonló tenger alatt húzódó vasúti alagutat kezdenek el építeni Alaszka és a Csukcs-félsziget között, összekötve Eurázsiát Amerikával.

forrás:gizmodo

A közlekedés történetében és gazdaságtörténeti távlatokban is hatalmas esemény volt annak idején a Csalagút átadása Franciaország és Anglia között, a La Manche-csatorna alatt. Most még ennél is nagyobb beruházás készülődik: 65 milliárd dollárt szánnak egy olyan alagút megépítésére, ami összekötné Amerikát Eurázsiával a Bering-szorosban. Ezáltal New Yorktól Londonig folytonos sínpálya ölelné „körbe” az Északi félgömböt! És ha nagyon kombinálni akarunk, Skóciából a dél-amerikai Tűzföldig el lehetne jutni úgy, hogy végig egyetlen közlekedési eszközt, vonatot használunk.


térkép
A vasúti teherszállítás reneszánsza jön el

Igaz, a beruházást nem a személyszállításnak szánják. A vasút építésével a nemzetközi teherforgalmat próbálják sínre tenni. A hajósok biztosan bosszankodnak a fejlemény miatt, és talán a légifuvarosok is, de van idejük kigondolni, mivel őrizzék meg ügyfeleiket: az alagút csak ötven év múlva készül el, és még ötven évnél is több időbe telik a vasútpálya és a villanyhálózat kiépítése.


Hatalmas műszaki teljesítmény lesz, és amilyen sokáig épül, olyan korszakalkotó is lesz. A 85 kilométer széles Bering-szoros köti össze a Jeges-tengert a Csendes-óceánnal. Több, mint kétszer szélesebb a La Manche-csatornánál, s ez már önmagában feladja a leckét a mérnököknek. De az európai alagútépítéssel szemben itt még azzal is szembe kell nézni, hogy szeizmikusan sokkal aktívabb zónáról van szó! Kamcsatkától Alaszkáig húzódik a Csendes-óceán egyik legaktívabb lemezszegélye, ahol jóformán havonta kitör egy-egy vulkán, és kipattan egy földrengés. Földrengés-biztossá tenni egy 85 kilométeres alagutat olyan kihívás, mint törés nélkül megenni a ropit. 65 milliárd dollárból mondjuk meg lehet oldani.


Az alagút tervezésénél próbáltak előremutatóan gondolkodni, és a működtetéshez szükséges áramról saját erőművek gondoskodnak: árapály- és szélerőművek. Az alagút kapacitása 100 millió tonna/év lesz.

Ne maradj le semmiről, iratkozz fel!